Adfo Cannes

JongeHonden en RA*W trappen af in Cannes met protestmars en Bas Korsten

RA*W Blog, blogger | 19 juni 2017, 20:06

Onder luid gejoel en bewapend met borden en vlaggen begint de protestmars van JongeHonden bij het Palais des Festivals

Door Matthijs Jaakke 

Mocht ik vorig jaar nog mee als deelnemer, dit jaar heb ik het voorrecht om als bestuurslid van RA*W deel te nemen. In deze functie besef ik me des te meer hoe lastig het is om dit voor elkaar te krijgen. Ik zou daarom speciaal JCDecaux en Result Recruitment willen bedanken namens de hele RA*W Community voor de onvoorwaardelijk steun. Ook mag best vermeld worden dat bijna alle deelnemers uit onze groep zijn ondersteund door hun bureaus. Een mooie stap in de richting die wij op willen.

Hoge prijzen

Het Cannes Lions Festival bezoeken is een must voor iedereen die werkzaam is in de creatieve industrie. Helaas wordt dit wel onwijs lastig gemaakt door de woekerprijzen die worden gevraagd voor de entreepassen voor jonge talenten. Dit zorgt er dan ook voor dat er, volgens ons, te weinig jonge gezichten op het festival te zien zijn. 
JongeHonden is dit jaar voor het 25e jaar in Cannes (!). Dit jaar is het thema 'Rise up! For the future of creativity'. JongeHonden vroegen ons om mee te lopen met een ouderwetse protstmars. Het doel: aandacht vestigen op de voor juniors te hoge prijzen en het belang van de aanwezigheid van jong talent op het festival te onderstrepen. Op die manier proberen wij definitief een plek te claimen voor de volgende generatie. Wie zegt dat millennials niet meer protesteren en de straat op gaan? 

Protestmars
Met een groep van zo’n honderd man, bewapend met borden en vlaggen, begon de protestmars onder luid gejoel bij de ingang van het Palais des Festivals om te eindigen bij de Dutch Embassy of Creativity. De gemiddelde Fransman kijkt niet meer op van een protest maar ik durf te stellen dat dit niet onopgemerkt is gebleven! 

Eenmaal bij de Dutch Embassy of Creativity aangekomen begon onze echte kick-off van de week met een inspirerende private session met een van de meeste gelauwerde creatief van het moment: - Creative Partner J. Walter Thompson. Wat ik vooral tof vind, is dat dit echt terug gaat naar de essentie van het festival; het overdragen van kennis en inspireren van vakgenoten. Als dit een voorbode is voor de rest van de week dan belooft dit veel goeds. 

Nu is het aan ons om de vastgeroeste vooroordelen weg te nemen en te laten zien dat wij hier komen om kennis en inspiratie op te doen uit liefde voor het vak. Wij delen dit graag met jullie via het en onze eigen blogsite:

 

Over de auteur

RA*W Blog
Vanuit dit account bloggen de jonge talenten van RA*W. Lees meer over RA*W Blog

Reacties op dit artikel (10)

Comment author avatar
Avatar

Jan Peter van Doorn

(20 juni 2017, 10:16)
Hahaha, cool. Op het festival der festivals voor het summum van commerciële talenten die voor hun opdrachtgever prijzen en de hoogste prijs proberen te halen, klagen over hoge prijzen. Als de prijzen naar beneden gaan wil niemand er meer naartoe.
Avatar

Coen Jager

(20 juni 2017, 10:59)
@Jan Peter, beetje kortzichtig, je kan ook andere prijzen hanteren voor deelnemers onder de 30 bijv. Beetje creatief zijn he ;)
Avatar

Jan Peter van Doorn

(20 juni 2017, 11:41)
Dan zou ik zeggen Coen, wees eens creatief om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik vind een protestmars niet het beste idee. Zeker niet als je ziet welke teksten op de borden staat.
Avatar

gnaues

(20 juni 2017, 11:54)
wat een treurige vertoning
Avatar

Sikko Gerkema

(20 juni 2017, 12:38)
Ik vind het een super goed initiatief. Natuurlijk zijn er andere manieren om dit probleem op te lossen. Maar meer dan 3000 euro voor een kaartje is ridicuul voor jonge creatieven.
Avatar

Wybe Sallows

(20 juni 2017, 13:33)
De oude reclamewereld ten voeten uit: 60 jonge reclametalenten bekostigen door middel van veel creativiteit en ondernemersdrift een eigen trip naar Cannes omdat het nog steeds zo is dat senior management amper voor ze wil betalen. En de oude bomen hebben het over 'dubbeltje op de eerste rang' en vallen over teksten op een spandoek. Die kloof dat zijn jullie heren. Hulde voor Rauw en Jonge Honden!
Avatar

Jan Peter van Doorn

(20 juni 2017, 14:24)
Precies dat Wybe:

1. Ik begrijp niet dat de organisatie moet betalen voor jonge creatieven. Vroeger betaalde het bureau dat gewoon.

2. Ik begrijp niet dat je gaat bedelen om een plek bij de oude bomen.

Avatar

gnaues

(20 juni 2017, 14:52)
hahaha 60 verwende millennials die denken dat ze de wereld gaan verbeteren... moeten ze niet eens aan het werk?
Avatar

Ramin Bahari

(22 juni 2017, 11:04)
Als je dat nooit denkt gebeurt het ook niet lieve gnaues, je zou het eens moeten proberen. Hulde voor deze talenten!
Avatar

Germain Miedema

(22 juni 2017, 16:07)
Bijzonder hoe kennisoverdracht en verbetering in zoveel beroepsgroepen verplicht is, vaak de baas betaalt én er op staat dat je een bepaald niveau haalt. Jonge creatieven mogen het daarentegen nog steeds doen met "meters maken" als lerende stimulans.

Ik ben blij dat er 100 talenten nu een paar meters maken om deze starre mythische leeuw uit zijn hol te jagen. Als we ons vakmansschap nog serieus nemen, moet je de jongere generatie richting geven. Maar of Cannesianen dat willen... ik vraag het me af.

*Tot nu toe pas het talent van een eenmalige bezoeker. Beste event ooit.



Gerelateerde items Ra*w Adfo Cannes 2017 Jongehonden