Mensen & Carrière

Pitchen, you love it or you hate it

Gastblogger | 19 april 2016, 16:20

RAUW geeft jonge reclamemensen tips om binnen te dringen in de ivoren toren waarin strategy directors en managing partners pitches uitwerken.

Door:

Pitchen, you love it or you hate it. Ik hoor absoluut in het eerste kamp. Natuurlijk is het veel werk, meestal enigszins ondankbaar, en doe je het af en toe helemaal voor niets. Maar het geeft tegelijkertijd een enorme kick. Datgene bedenken waar de klant nog nooit aan heeft gedacht, gezamenlijk tegen een deadline werken, op het laatste moment het hele plan weer omgooien en dan op de bewuste pitch-dag vol adrenaline presenteren.

Zes gouden regels

Uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde doel: winnen. En daar gaat RA*W samen met ons een handje bij proberen te helpen. Want zoals , Executive Creative Director van SuperHeroes, direct in volle eerlijkheid aangeeft, verliest ook hij pitches. Dat houdt hem gelukkig niet tegen zijn zes gouden regels met ons delen om de kans op winst te vergroten:

  • Weet waar je voor staat als bureau

Wat zijn de kernwaarden van jullie bureau en waar zijn jullie goed in? Door dit te bepalen, kun je gerichter een pitch ingaan.

  • Bepaal of jij en de klant een match zijn

Bij SuperHeroes begint een pitch niet bij de pitch zelf, maar bij de beslissing of ze eigenlijk wel mee willen doen aan de pitch. Dit is een keuze. Want kun je de opdracht eigenlijk wel aan? Is de balans tussen inzet en opbrengst goed en zijn jouw bureau en de klant een match?

  • Weet tegen wie je praat

Weet wat ze doen, waar ze voor verantwoordelijk zijn en wat ze hiervoor hebben gedaan. Zo weet je op welk niveau je moet praten en welke voorbeelden je wel of misschien wel niet moet noemen.

  • Bepaal hoe je de pitch gaat winnen

Combineer jouw kracht met de klant en bepaal de strategie waarmee jij deze pitch gaat winnen of in ieder geval denkt te kunnen gaan winnen.

  • Maak een memorabele presentatie

Die ziet er natuurlijk niet alleen mooi uit, maar is ook eenvoudig in een paar zinnen uit te leggen. Zo zorg je ervoor dat iedereen weet wat je wilt bereiken en hoe je dat denkt te gaan doen.

  • Wees briljant

En dat spreekt natuurlijk voor zich…

De perfecte pitch

Een briljante pitch uitvoeren. Dat willen we natuurlijk allemaal wel. Samen met de tweede spreker van de avond, Fred Moolhuijsen, Partner bij B&BA en consultant voor dé perfecte pitch, krijgen we een aantal stellingen voorgeschoteld. Stellingen waaruit blijkt dat een goede pitch nog niet zo gemakkelijk te duiden is. Want is het altijd zo dat het beste idee wint? Moet je de briefing exact volgen? Mogen juniors een rol vervullen in het proces? En misschien nog wel de stelling die de meeste discussie losmaakte, moeten wij ons met zijn allen laten lenen voor pitches zonder vergoeding?

Maak het onmogelijke mogelijk

Onze antwoorden liepen enorm uiteen., maar over één ding daar waren we het allemaal eens. Fred vertelde ons het onmogelijke mogelijk te maken. Op het moment dat een merk een pitch uitschrijft, is dat om iets op te lossen. Vaak een probleem. En dat het bedrijf dat niet kan oplossen, betekent uiteraard niet dat het bureau dat ook niet kan. Een pitch dwingt ons om verder te kijken en daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Zoals Fred het verwoordde: “Standing still is the death of the agency”.

Meer informatie over  is te vinden op hun .

Birgit Zuurveld is social strateeg en senior client manager bij Dorst & Lesser.

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Peter C.H. van Leeuwen

(20 april 2016, 9:25)
Helemaal eens met de 'gouden regels' van Rogier! Ik zou er nog een zevende aan toe willen voegen: probeer alvast in de pitchfase een band met je prospect op te bouwen. Naast een briljant(e) idee/strategie gaat het immers ook om de vraag of je goed met elkaar kunt en wilt werken.

(De ervaring van iemand die regelmatig aan beide kanten van de tafel een pitch begeleidt. Zowel in de rol van bureauman, adverteerder als onafhankelijk pitchbegeleider.)

Gerelateerde items RA*W University Superheroes Amsterdam

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs