Adfo Cannes

Waarom ik als creatief niet naar het Cannes Lions festival ga

Gastblogger | 20 juni 2017, 12:40

Het festival viert het werk dat creatieven al kennen.

door Wouter van der Pauw

Ik ben creatief. En ik ga dit jaar niet naar de Cannes Lions. Mijn collega’s van account & strategie wel. Mijn vrienden van media wel. Mijn kennissen uit de sales zeker. En de crème de la crème van de Nederlandse marketeers ook. En dat is goed. Want als zij geïnspireerd terugkomen, wordt onze industrie daar beter van. Inspiratie is een prachtige katalysator voor de creatieve industrie.

Waarom ik dan toch niet ga? In tegenstelling tot de meeste marketeers of mediamensen, zien creatieven elke dag Lions-waardig werk. Als je 100% van je tijd bezig bent met nieuwe ideeën, frisse concepten en het creëren van magie, dan hoort daar inspiratie bij. Daarom spellen we dagelijks Adweek uit, delen we regelmatig de toffe dingen van Ads of the World en bekijken we het laatste werk op FWA.

Dat Burger King’s ‘Burning Stores’ een Grand Prix wint, verbaast me dus niet. Net zo min als dat ‘Fearless Girl’ – mijn persoonlijk favoriet – de grote winnaar van het festival gaat worden. Het is gewoon het allerbeste werk dat dit jaar gemaakt is. Relevant, impactvol en gedurfd. Dat weet ik al sinds 7 maart. Toen het standbeeld geplaatst werd en Adweek er een mooi stuk over schreef.

Ik ken de winnaars en applaudisseer voor de winnaars. Maar daarvoor hoef ik niet naar Cannes. Want Cannes kijkt terug. Daar is op zich niets mis mee. Terugkijken op en vieren van briljant werk is van onschatbare waarde voor het vak. Echter, ben je niet al je tijd bezig met creativiteit en heb je Creative Blog niet in de bookmarks staan, dan levert Cannes precies die inspiratie en lef om het komend jaar nog beter je best te doen.

Dus voor iedereen in Cannes: Geniet en kijk terug op een prachtig creatief jaar. Zodat, als jullie straks weer hier zijn, we samen keihard vooruit kunnen.

Wouter van der Pauw is creatief directeur en managing partner bij Brand New Telly Industries

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

- Henk

(20 juni 2017, 18:09)
Ik zou toch maar eens gaan.
Avatar

Wouter

(21 juni 2017, 10:16)
Hi Henk, dank voor de tip, maar ik ga lekker naar SXSW dit jaar. Vooruitkijken.
Avatar

Tim

(22 juni 2017, 10:01)
Goed man, dat je zo op de hoogte bent.
Avatar

David

(27 juni 2017, 10:12)
Ok goed verhaal, lekker kort.

Gerelateerde items Cannes Cannes Lions