Media

Definitief: Sanoma verkoopt SBS aan Talpa

Maarten Hafkamp, redactie | 10 april 2017, 7:33

Sanoma ontvangt een netto bedrag van 237 miljoen euro en verkrijgt 100 procent van de aandelen van Veronica Uitgeverij als onderdeel van de transactie.

Talpa wordt als gevolg van deze transactie 100 procent eigenaar van SBS (SBS6, Veronica, Net5, SBS9). De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities inclusief de goedkeuring van toezichthouders. De transacties zijn naar verwachting in het derde kwartaal afgerond. 
 
Het voornemen om de aandelen van SBS te verkopen is 'het resultaat van een strategische analyse van het totale portfolio van Sanoma Group in het najaar van 2016'.

Sanoma heeft besloten om zich te richten op haar zogenaamde ‘strongholds’, die bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen. Uitkomst van de analyse is dat Sanoma niet de investeringen kan doen in SBS die nodig zijn om het verder te laten groeien. De verkoop aan medeaandeelhouder Talpa Holding geeft SBS 'uitstekende mogelijkheden haar positie op de Nederlandse markt verder uit te breiden'.
 
Sanoma in Nederland: behoud mediamerken

De strategie blijft zich richten op het crossmediaal ontwikkelen van merken zoals vtwonen, Ouders van Nu, LINDA., Libelle, Donald Duck en NU.nl. Veronica Uitgeverij – bestaande uit Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide – wordt nu toegevoegd aan het portfolio.
 
Peter de Mönnink,
CEO Sanoma Nederland en SBS: ;Met de verkoop van onze aandelen verandert voor onze adverteerders op korte termijn niets. Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.'
 
'Sanoma en Talpa onderkennen de voordelen van cross-medialiteit en de samenwerking daarin, in het bijzonder op de advertentiemarkt. Op basis van de positieve ervaringen van de afgelopen jaren hebben beide partijen afgesproken om te onderzoeken hoe deze samenwerking ook in de toekomst voortgezet kan worden. Daarbij staat het belang van de markt en de klanten altijd voorop. Alle lopende contracten zullen zoals afgesproken worden uitgevoerd.'
 
John de Mol
: ‘We begrijpen de strategische keuze van Sanoma, onze medeaandeelhouder waar we zeker de afgelopen jaren goed mee hebben kunnen samenwerken. Tegelijkertijd biedt dit ons een unieke mogelijkheid om 100 procent eigenaar te worden van SBS. Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.'
 

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(21 april 2017, 7:15)
Wat voor de kijker het belangrijkst is, is of John de Mol gaat stoppen met die opdringerige "mede-mogelijk-gemaakt-door"-reclames die de SBS programma's nu ontsieren. Nog beter is helemaal te stoppen met programma-onderbrekende reclame - ik kijk er toch niet naar.
Naar SBS6 heb ik overigens welbewust nooit meer gekeken sinds de 'storingen' door Gerard Joling een aantal jaren geleden.
Misschien dat er op Veronica eens wat anders uitgezonden kan worden dan "Tweeeneenhalve Man" en de "Grote boem theorie". Na zoveel jaren maakt de huidige programmering wel een heel armzalige indruk.
En wat is SBS9? Is dat nieuw? Zit op mijn tv ergens onder een kanaal met een hoog nummer. Zo ver weg zap ik nooit.

Gerelateerde items Sanoma Sbs Talpa

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs