Sanoma neemt belang in Helden

Roderick Mirande, redactie | 8 december 2010, 8:00

Sanoma Uitgevers en magazine Frits en Barbara Barend slaan handen ineen.

Vandaag maken Helden Magazine en Sanoma Uitgevers bekend dat ze vanaf 1 januari 2011 samen verder gaan. Sanoma woordvoerster Charlotte Rings zegt dat de uitgever een belang in Helden neemt van 49%. Helden wordt toegevoegd aan het sport cluster van Uitgever Jan Paul de Wildt dat o.a. NUSport, Fiets, Zeilen, Golf magazine en Hockey.nl omvat.

Frits en Barbara Barend blijven gezichtsbepalend voor het magazine en voeren de hoofdredactie van de titel. Sanoma zal zich toeleggen op de specifieke uitgeeftaken als druk, distributie, marketing & sales en back office. Manon Colson van Sanoma Uitgevers wordt chef redactie. Het magazine wordt ook volgend jaar nog steeds in een ‘keukentafel’ setting gemaakt bij de familie Barend en verschijnt in 2011 minimaal vier maal. Beide partijen spreken de ambitie uit om het aantal edities verder te laten groeien. Ook het multimediaal ontwikkelen van de titel past in de uitgeefplannen.

Drie vragen aan Jan Paul de Wildt, Uitgever Sport bij Sanoma Uitgevers, over deze stap van Sanoma Uitgevers.

De advertentieverkoop bij andere sporttitels (vooral NuSport) is uitermate moeizaam. Waarom dan toch in dit avontuur gestapt?
'De advertentiemarkt van de special interest sporttitels is stabiel. Het dit jaar gelanceerde kende in de laatste 2 kwartalen een groei van ruim 200 pct op de advertentiemarkt ten opzichte van een jaar eerder. De conclusie dat de advertentiemarkt bij NuSport moeizaam loopt, is dus niet juist. NuSport haalt duidelijk zijn voordeel uit het multimediale karakter van het sportnieuwsmerk en het feit dat de website binnen enkele maanden een toppositie in zijn segment wist te bemachtigen met ruim 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand.'

Wat wordt de verschijningsfrequentie?
'Sanoma heeft groeiambities met het sportcluster. De lancering van NuSport, het uitbreiden van het aantal special interest titels maar ook de participatie in een sportglossy als Helden past hier uitstekend in. Wij blijven ons richten op nieuwe printtitels, maar dit dienen wel fantastische en onderscheidende titels te zijn. En Helden voldoet hier in alle opzichten aan. Met een betaalde losse verkoop van ruim 35.000 exemplaren per nummer is het de status van nichetitel meteen ontstegen.'

Gaat Sanoma een nieuwe richting in door niche titels uit te geven?
'Helden verschijnt in ieder geval vier keer in 2011 maar het is de ambitie van beide partijen om de frequentie uit te breiden. Een tweemaandelijkse verschijning zou een logische stap zijn.'

Meer over de samenwerking in de nieuwe Adformatie.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Beelen

(7 december 2010, 14:49)
Jammer dat de echter bedenker van het concept "Helden" en op een associale manier is uitgetrapt... en de Barandjes strijken met de eer......
Avatar

Nils Adriaans

(8 december 2010, 8:32)
Wie is dat dan?
Avatar

Stephan

(8 december 2010, 14:17)
Denk niet dat ik er goed aan doe omdat zo publiekelijk te melden, Maar geloof me het was niet Barbara of Frits Barend laat staan de uitgever waar het van is/was Sportief Ned...

Er daar iemand komen werken die dit bedacht heeft maar die is er laat is zeggen profissioneel uit getrapt.. ook naief van deze persoon maar toch.... zeer onbeschoft..

Gerelateerde items Helden Sanoma